Hoe ik startende ondernemers ontzorg

Mini-onderneming

Hoe ik (startende) ondernemers met een kleine omzet ontzorg, zodat zij aan hun administratieve en fiscale verplichtingen voldoen en ik mijn waarde behoud.

Ooit was ikzelf starter en had ik geen geld om een mooie website te laten maken met allerlei mogelijkheden, of geld om een coach in te huren om mij de marketingkant van mijn bedrijf te leren.

Inmiddels heb ik wel een gave website en heb ik diverse coachingstrajecten doorlopen.
Door de jaren heen heb ik geleerd wat ik waard ben. Mijn kennis, mijn enthousiasme, de online software waarmee ik werk en alle tijd en mogelijkheden die ik (startende) ondernemers biedt om mijn hulp in te schakelen heeft een waarde.

Ik sta voor mijn waarde, als ik mijn werk goed doe hoort daar mijn waarde tegenover te staan. Doe ik mijn werk niet goed, dan word ik daarop aangesproken en zal ik dat ook af moeten rekenen. Niet meer en niet minder.

Ik doe niet aan kortingen omdat ik altijd alles geef van mijn kennis, mijn software en mijn tijd. Zoals mijn coach altijd zegt wanneer iemand om korting vraagt: “Welk deel van mij wil jij niet?”

Afgelopen zomer gebeurde er twee dingen waardoor ik geraakt werd en ik toch eens achter mijn oor krabbelde.

Het eerste was dat een potentiële klant toch geen klant wilde worden omdat ik te duur ben.
Een paar weken later stelde ze mij een vraag of ik iets uit kon zoeken. Op mijn vraag of haar boekhouder op vakantie was antwoordde zij: “nee, maar jij bent zo lekker snel!” Een enorm compliment waarvoor ik haar dank.

Natuurlijk zou ik haar graag een antwoord geven als zij mij daarvoor wil betalen. Vervelend dat ik hier geld voor vraag, maar ze begreep het wel. Ze ging toch maar naar haar eigen boekhouder!

Het tweede was een klant (sinds 2 maanden), zij vond mij ineens te duur, ik zou niet meedenken met starters, niets over hebben voor starters en zij gaf aan een goedkopere boekhouder te hebben gevonden. Even zuur dat zij weg gaat, blijkbaar is zij niet mijn ideale klant. Laatste factuur gecrediteerd in plaats van haar gehouden aan de één maand opzegtermijn en haar meegegeven dat sommige opmerkingen niet op mij van toepassing zijn.

Toch heeft dit mij aan het denken gezet. Hoe kan ik (startende) ondernemers met een kleine omzet zo ontzorgen, dat zij aan hun administratieve en fiscale verplichtingen voldoen en ik mijn waarde behoud.

administratieZo ontstond voor mij de MINI-ONDERNEMING.

De mini-onderneming voldoet aan de volgende kwalificaties:

  • Een onderneming zonder personeel;
  • Omzet per jaar minder dan €10.000;
  • Er worden geen aankopen gedaan, waarop afgeschreven wordt;
  • De administratie wordt gevoerd in Excell op de wijze zoals door Het Balanskantoor aangegeven.
  • De urenregistratie en kilometerregistratie worden bijgehouden volgens de overzichten zoals door Het Balanskantoor aangegeven.

De inkomstenbelastingaangifte wordt gedaan voor de ondernemer, er is geen sprake van:

  • een fiscaal partner, de partner wordt apart gefactureerd.
  • een eigen woning
  • vermogen

Wil je hier meer over weten, dan kun je hier een gratis skype-gesprek met mij aanvragen.