Van de week kreeg ik de vraag waarom ik een online administratiekantoor heb, mis ik het contact met mijn klanten niet en is dit niet vreselijk eenzaam?
Voordat ik daar verder iets over zeg wil ik je eerst vertellen hoe het was. Ik woonde op een boerderij (erg ver buiten, geen agrarische onderneming) en werkte vanuit huis. Mijn administratiekantoor stond nog in de startblokken en mijn klantenkring was gevarieerd maar veel te klein. Ik woonde toen net 2 jaar in Drenthe en had een netwerk hier van ongeveer 50 mensen, van velen kende ik wel het gezicht, had de naam een keer gehoord maar niet onthouden. Hierdoor was ik erg veel bezig op de boerderij met van alles en nog wat en kwamen mijn klanten 1 keer in de 3 maanden hun administratie brengen. Dan ook gelijk koffie drinken en wat bijpraten, dit liep soms uit tot 1 tot 1,5 uur. Maar ja, ik had tijd! Over eenzaam gesproken. De kinderen al volwassen en op eigen benen en een partner die meer niet dan wel thuis was (zaken vaak over de grens!).
In 2015 had ik al het idee dat het anders moest maar op dat moment had ik niet de kennis hoe dit te doen. In de zomer van 2016 begon langzaam het licht te branden. Mijn kantoor ging om, van offline naar online. Mijn boekhoudprogramma is al online, mijn website is online, nu mijn klanten motiveren ook online met mij te werken. Daar kwam wel wat bij kijken. Ik moest kennis krijgen van dropbox want ik wilde in dropbox gegevens uitwisselen. Eerst met één klant een pilot gedaan en dit beviel zo goed dat ik de klanten die hiervoor open stonden direct het online uitwisselen van gegevens via dropbox heb meegegeven.
Volgende stap was een business-coach. Wat heeft een business-coach met online werken te maken vraag je je misschien af. Nou, mijn business-coach Veronique Prins werkt zelf veel online, bij haar moest ik volgens mij zijn voor mijn online marketing en zij kan mij alles vertellen over hoe ik online contact houd met mijn klanten. Zo gezegd, zo begonnen …… “Kick ass” online training, ……. “Je zaak voor elkaar in 90 dagen” grotendeels online training en nu …… “Doelen: eerst dromen dan doen!” training. Groot deel ook online en enkele trainingsdagen offline in Moordrecht.
Waar sta ik nu? Mijn kantoor is voor 75{0a8a90fe82c3764693e83d3d52864dc2100c284cb12011345aea03ad390761d1} een online administratiekantoor. Er zullen altijd klanten zijn die liever offline contact hebben en dat is prima. Ik koester deze klanten net zo omdat ook zij mij uitgekozen hebben om mee te werken, daarnaast is de gevarieerdheid in mijn onderneming iets wat ik nodig heb voor de focus en de balans. Ik heb contact met mijn klanten via skype, ik doe mijn marketing via mijn website, active campaign en Facebook, inmiddels maak ik naast Snelstart ook gebruik van het online boekhoudprogramma E-Boekhouden.nl en mijn website heeft een make-over gehad. (mooi istie hè? 😉 )
Wat zijn nu de voordelen van online werken? Hieronder zie je de voordelen op een rijtje:
- Niet meer afhankelijk van plaats en tijd: werken kan ik overal waar internet is;
- Niet meer afhankelijk van de BTW-maand: klanten werken dropbox regelmatig bij en ik verwerk hun administratie regelmatig i.p.v. dat ik kwartaal administraties ontvang in de maand waarin de BTW aangegeven moet worden;
- Klanten schaffen zelf hun administratie programma aan, hierdoor zijn zij minder afhankelijk van mij;
- In de software worden de administratieve documenten zoals inkopen en verkopen ingevoegd in de boeking;
- Klant hoeft hierdoor geen papieren en/of digitale inkopen en verkopen te bewaren;
- Klant heeft 24-7 inzage in zijn administratie;
- Veel minder mailverkeer, vragen worden in een document in dropbox gesteld of tijdens het skype contact elk kwartaal na de btw aangifte;
- Minder telefoonkosten;
- Geen omkijken naar updates van software, we zijn allemaal up to date!
- Back-up maken alleen nog wanneer jij wilt;
- Als laatste voor mij persoonlijk …….. ik heb klanten door heel Nederland, hoe mooi is dat?
- En als laatste en voor iedereen misschien wel de meest geweldig ……… Geen losliggende papieren en kasten met ordners meer, meer ruimte voor mooie inspirerende toevoegingen in je kantoor of praktijkruimte.
Proeven jullie uit deze blog ook hoe ik het naar mijn zin heb, meer focus, altijd opgeruimd kantoor, veel meer tijd voor leuke dingen en …….. saai?? Ik merk er niets van, jij?
Heb jij een boekhouder nodig, wil jij ook genieten van de voordelen van het online werken, heb jij het gevoel dat mijn website en facebookpagina een match zijn met jouw ideeën en mogelijkheden, en wil jij ontzorgd worden op administratief en fiscaal gebied, maak dan gebruik van de gratis Skype kennismaking van 30 minuten waarin ik jou in ieder geval 2 tips meegeef waarmee je direct aan de slag kunt.
Dit blog is geschreven door Jacqueline Sandhövel, www.hetbalanskantoor.nl