Hoe wil jij behandeld worden door je klanten, hoe behandel jij je crediteuren?
Ik doe mijn eigen debiteurenbeheer altijd zelf en loop, zeker in het begin van jaar, tegen dingen aan die ik niet goed begrijp. Ik heb een overeenkomst met een klant waarbij wij afspreken dat ik werkzaamheden verricht en in ruil daarvoor ontvang ik geld. Net zoals ik een overeenkomst heb met mijn telefoonprovider dat hij mij de mogelijkheid geeft te bellen en ik geef hem in ruil daarvoor geld. Logisch en als het zo gaat, zijn we allemaal tevreden en doen we ons werk het liefst voor 200{0a8a90fe82c3764693e83d3d52864dc2100c284cb12011345aea03ad390761d1}.
Wanneer ik mijn debiteurenbeheer doe en degene met een achterstand een herinnering stuur krijg ik vaak van allerlei excuses zoals: “mijn klant heeft mij nog niet betaald!” “Ik zit ook op mijn geld te wachten!” “Je krijgt het volgende week!” en zo kan ik er nog wel meer benoemen.
Maar wat als mijn klant mij even niet op tijd kan betalen? En ik daardoor mijn telefoonprovider niet kan betalen? En de telefoonprovider daardoor zijn … niet kan betalen? En dit bedrijf aan mijn klant zijn goederen niet kan leveren omdat hij de goederen niet kan maken want hij kan de grondstof niet betalen? Waardoor mijn klant mij weer niet kan betalen doordat hij geen goederen krijgt en zelf geen geld ontvangt van zijn klanten?
Is dit hoe wij met elkaar om willen gaan? Wil jij die irritaties en stress? Of willen we liever een verbinding met elkaar waarin wij onze passie voor ons werk kunnen doen zonder deze stress en irritaties. Voor mij is het heel belangrijk dat ik zonder irritaties naar mijn klant kan werken. En voor mijn klant is het niet fijn als ik geïrriteerd reageer wanneer hij mij een vraag stelt en ik die eigenlijk niet wil beantwoorden want die klant moet zijn afspraak met mij nog nakomen. Zo kan en wil ik niet werken…..
Maar hoe dan?
Na veel wikken en wegen ben ik tot de volgende oplossing gekomen: In het begeleidend schrijven bij een herinnering wordt de volgende tekst meegezonden:
Beste …klant…., Hierbij ontvang je een herinnering omdat er nog facturen openstaan waarvan de uiterste betaaldatum reeds is verstreken, voor een overzicht zie de bijlage. Dat ik deze mail stuur houdt voor mij in dat de balans tussen ons niet meer in evenwicht is. Ik doe werkzaamheden voor jou en in ruil daarvoor betaal je mij. Je mag mij achteraf betalen en krijgt hiervoor 14 dagen betalingstijd. Het is voor mij niet mogelijk 100{0a8a90fe82c3764693e83d3d52864dc2100c284cb12011345aea03ad390761d1} van mijzelf te geven wanneer er achterstanden in betalingen aan mij zijn. Daarom heb ik besloten de werkzaamheden op te schorten tot de balans weer in evenwicht is. Wanneer dit vaker voorkomt zal ik jou verzoeken een voorschot te betalen van 1 maand termijn. Het betalen van facturen buiten de betalingstermijn en het opschorten van de werkzaamheden kan betekenen dat ik de werkzaamheden, welke ik voor jou doe, niet binnen de afgesproken tijd kan voltooien. Consequenties welke hieruit voortkomen zijn geheel voor jouw rekening. Ik ga er vanuit dat dit éénmalig was en zie de betaling per omgaande tegemoet.
Herken jij dit? Wil je mij in een reactie laten weten hoe jij hiermee omgaat?
Dit blog is geschreven door Jacqueline Sandhövel, reacties en vragen kun je mailen naar mij.
Het Balanskantoor.
ontzorg jou op administratief, financieel en fiscaal gebied.
Wij zijn benieuwd naar jou en jouw onderneming, en als jij benieuwd bent naar onze ideeën voor jou, laten we dan samen skypen. In een 20 minuten durend gesprek luisteren wij naar jou en geven wij jou 2 kick start tips voor jouw onderneming